Zamknięcie roku obrotowego w spółce z o.o. – krok po kroku 2026

Zweryfikowano pod kątem faktów: 1 października 2026 r. · Szwedzka księgowość

Zamknięcie roku to proces, w ramach którego bieżąca księgowość jest uzgadniana, okresowo rozliczana i finalizowana. W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prace związane z zamknięciem roku prowadzą do sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego – spółka z o.o. nie może wybrać uproszczonego bilansu rocznego zamiast sprawozdania finansowego.

2026: Zmienione przepisy BFN K2 mają zastosowanie do lat obrotowych rozpoczynających się po 31 grudnia 2025 r. Wiele firm, które wcześniej mogły korzystać z K2, musi zatem sprawdzić, czy obecnie powinny stosować K3.

1. Zakończ bieżącą księgowość

Upewnij się, że wszystkie zdarzenia gospodarcze należące do roku obrotowego zostały zaksięgowane, a dokumentacja jest kompletna. Sprawdź m.in. wyciągi bankowe, faktury sprzedaży i zakupu, płace, podatki, transakcje kartą oraz wszelkie ręczne dowody księgowe.

2. Uzgodnij konta bilansowe

Pozycje bilansu muszą być możliwe do potwierdzenia. Dlatego uzgodnij m.in.:

  • bank i kasę,
  • należności od klientów i zobowiązania wobec dostawców,
  • konto podatkowe i VAT,
  • pożyczki i odsetki,
  • aktywa trwałe i amortyzację,
  • zapasy,
  • rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów,
  • kapitał własny.

Stare salda nie powinny być po prostu przenoszone. Każda istotna pozycja wymaga wyjaśnienia i możliwości weryfikacji.

3. Rozlicz przychody i koszty w czasie

Przychody i koszty powinny być wykazywane w odpowiednim okresie zgodnie z obowiązującymi przepisami. Sprawdź koszty opłacone z góry, koszty naliczone, przychody naliczone i przychody opłacone z góry, a także zasady uproszczeń, które mogą mieć zastosowanie zgodnie z K2.

4. Wyceniaj aktywa i pasywa

Przejrzyj m.in. zapasy pod kątem utraty wartości, niepewne należności, odpisy aktualizujące oraz amortyzację. Wybór między K2 a K3 przez firmę może wpływać na sposób prezentacji wielu pozycji.

Od lat obrotowych rozpoczynających się po 31 grudnia 2025 r. niektóre firmy nie mogą już korzystać z K2, np. spółdzielnie mieszkaniowe, firmy z określonymi zagranicznymi oddziałami oraz niektóre firmy posiadające aktywa kryptograficzne lub szczególne instrumenty finansowe. Zawsze sprawdzaj aktualny zakres stosowania BFN.

5. Oblicz podatek i dyspozycje wynikające z zamknięcia roku

Po ustaleniu wyniku finansowego spółka musi zająć się bieżącym podatkiem, różnicami przejściowymi wymagającymi ujęcia zgodnie z przepisami oraz ewentualnymi dyspozycjami wynikającymi z zamknięcia roku. Fundusz okresowy (periodiseringsfond) i darowizny wewnątrz grupy (koncernbidrag) mają własne przepisy podatkowe i księgowe i nie powinny być księgowane mechanicznie tylko w celu „obniżenia podatku”.

6. Oceń niedobór kapitału

Prace nad zamknięciem roku mogą wykazać, że kapitał własny jest niski. Jeśli istnieją powody, by sądzić, że kapitał własny spadł poniżej połowy zarejestrowanego kapitału zakładowego, obowiązek sporządzenia bilansu kontrolnego (KBR) mógł powstać już wcześniej – nie wolno czekać do sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego.

Zobacz, kiedy wymagane jest sporządzenie bilansu kontrolnego.

7. Sporządź roczne sprawozdanie finansowe

Po zamknięciu roku sporządza się sprawozdanie roczne zawierające sprawozdanie z działalności, rachunek zysków i strat, bilans, noty oraz pozostałe wymagane części. W przypadku większych firm dochodzi m.in. rachunek przepływów pieniężnych.

Przeczytaj kompletny przewodnik po sprawozdaniach rocznych dla spółek z o.o. 2026.

8. Podpis, walne zgromadzenie i Bolagsverket

Sprawozdanie roczne musi zostać podpisane zgodnie z przepisami, zbadane przez audytora (jeśli spółka go posiada) i przedstawione na walnym zgromadzeniu w ciągu sześciu miesięcy od zakończenia roku obrotowego. Następnie należy je złożyć do szwedzkiego urzędu rejestrowego (Bolagsverket) w ciągu miesiąca od walnego zgromadzenia i najpóźniej siedem miesięcy po zakończeniu roku obrotowego.

Typowe błędy przy zamknięciu roku

  • Nieuzgodnione konta bilansowe.
  • Stare salda klientów lub dostawców bez wyjaśnienia.
  • Błędne rozliczenia okresowe.
  • Pominięta inwentaryzacja zapasów lub odpisy z tytułu utraty wartości.
  • Nieprawidłowa amortyzacja lub odpisy aktualizujące.
  • Zastosowanie niewłaściwych przepisów K2/K3.
  • Niedobór kapitału, który został wykryty, ale nie podjęto w tej sprawie działań.
  • Obliczenie podatku niezgodne z dyspozycjami dotyczącymi zamknięcia roku.
Od zamknięcia roku do sprawozdania finansowego
Dla mniejszych spółek z o.o., które mogą korzystać z K2, dostępny jest Wzór sprawozdania rocznego (K2) – Spółka z o.o. za 49 SEK.

Źródła

Powrót do blogu